Kaplinnas on kahteliiki busse: ühed on
uued moodsad puhtad suured bussid Myciti ja teised on need valged väiksed bussid, mis
Eestiski Vabariigi algusaegadel igal korralikul ärimehel olid.
Linnaliini Myciti bussid on alles
viimase seitsme aasta areng. Neis saab sõita vaid selleks ettenähtud
masterkaardiga, millele saad raha peale laadida. Bussi sisenedes piuksutad juhi
juures oma kaarti ja samuti väljudes. Maksad vastavalt distantsile. Kahjuks
need bussid veel kõikjale Kaplinna pole jõudnud, aga meie peamised marsruudid
katavad peaaegu ära. Jaagul ülikooliots kesklinnast on küll vaja koolibussiga
sõita.
Väiksed bussid on aga tossavad, pidevalt
tuututavad ja 99% juhtudest liiklushuligaanidest juhtidega. Busside välimus aitab
sul meeles pidada, et nedega hoia iga hinna eest pikivahet, sest nad ei hooli
millestki. Tavaliselt, kui sa ka nende ees vähe aeglasemalt sõidad, annavad nad
sulle signaali, samas sinust mööda sööstes, võivad nad järgmisel hetkel
äkkpidurduse teha ja keset teed peatudes kellegi bussist maha lasta. Signaal on
üldse üks ülioluline intsrument, ma arvan, et kui neil bussidel pidureid pole,
siis nad ikka sõidavad, aga kui signaal ära kaob, siis vist viidaks masin remonti.
Graafikud neil väikestel bussidel pikematele
distantsidele on paindlikud – lahkume siis, kui buss on täis. Ooteaeg „jaamas“
(loe: tänaval kuidagi kokkulepitud kohas) võib olla 5 min – 3h. Lisaks bussijuhile
on neil bussides ka sisseviskajad, kes räuskavad koleda häälega tänaval või ka
bussist sõitmise ajal. Ametlike peatusi neil bussidel pole, kui keegi räuskaja
hääle peale bussi poole vaatab, peetakse kinni ja kui maha tahad minna, siis
pead ise karjuma. Karjuma sellepärast, et teenuse sisse kuulub tavaliselt ka
hirmus vali muusika ammuomaajaäraelanud kõlaritest. Lisaks lärmile, on bussis
ka suitsetamine lubatud, vähemalt ärimeestel endil. Inimesi võetakse bussi
palju mahub ja no palju mahub ütleb sisseviskaja.
Olen kahel korral näinud, kui ka valge
inimene sinna bussi on istunud. Mõlemal korral sellised habemed rinnuni
elukunstnikest seljakotirändurid. Ise ma ei ole veel seda atraktsiooni proovima
kippunud.
Meie sõidame selle ilus uue bussiga. Ei
saa öelda valgeinimese bussiga, sest valdavalt on ikka reisijateks mustad, aga
no see on inimlik liiklusvahend, mida kõik kasutavad, kel autot pole.
Ma ise kohe naudin seda bussisõitu, seal
toimub alati midagi ja kuigi see pole ehk nii põnev kui väikses bussis, siis
minusugune saab ikka nalja ja kohale jõudes on tuju hea.
Eelmisel nädalal näiteks astus ühes
peatuses bussi politseiniku preili. Viskas oma kiirtoidu kotikese esiaknale ja
seisi bussijuhi kõrvale, et päevamuljeid jagada. Politseinikud ja bussijuhid on
siin valdaval mustad ja mustadel on kombeks väga valjult rääkida. Mitte
sellepärast, et nad ebaviisakad on vaid sellepärast, et nende kultuuris vaikselt
rääkimine tähendab millegi varjamist. Kui aga kõva selge häälega üle bussi
räägid, siis kõik teavad et sa neid taga ei räägi ja sul pole midagi varajata.
No aga igatahes on bussijuhi kõrval seismine ja tema segamine keelatud , seal
on märgid, et astu edasi ja kollane joon, et pead selle taga seisma.
Bussis olid ka kaks daami, sellised
täitsa pensionärid, valged. Istusid esimese reas bussijuhi taga ja rääkisid
omavahel vaikselt juttu. No tõesti kübarad peas ja sellised igati väljapeetud
daamid. Ja siis enne enda peatust kui jutulõng nagunii katksetada tuli, et end
bussist väljaastuma sätitada, avastasid nad järsku politseiniku. Politseinik
keelatud alal! – See on nagu heeringas veenuse õlal!!! (Sorry nooremad sõbrad,
kes te seda nalja ei tea) Ossa raks, kus mutid pistsid kriiskama ja sõimama,
kõik daamilik oli järsku kadunud, sestoli võimalus mingile politsinikule koht
kätte näidata. Politseipreili oli kuidagi nii nõutu, et istus siis vaikselt
lubatud pingile ja ainult pööritas silmi. Mutid kriiskasid veel bussist
väljudeski edasi. Mul oli politseinikust kohe täitsa kahu, aga situatsioon ise
oli ikka väga naljakas J
Teine päev oli bussis üks Kanada
pensionär, nii 70-80 aastane turist. Kuna onul oli kuuldeaparaat, siis rääkis
ta väga valjult, nii et kõik said osa. Tal oli bussi sõiduskeem kaasas ja alustusek
uuris ta bussijuhilt, kus on kõige
ilusam koht kus maha minna? Ma istusin just nii, et nägin bussijuhi nägu ja oli
selge, et bussijuht polnud kunagi sellele mõelnud – Ilusam koh? – Kus te tahate
st kus teil vaja on maha minna? No igatahes, et jutukast pensionärist vabaneda,
ütles Cliffton beach, mis on tõesti ilus
koht – peale 200 trepiastet, aga no see polnud enam bussijuhi probleem.
Mees istus maha, selgus et tal oli ka
märksa tagasihoidlikum ja noorem abikaasa ka kaasas. Nüüd hakkasid nad enda ees
istuvalt valget naiselt küsima, kas ta on kohalik? Jah. Kus ta elab? Majas.
Aaaa, sa siis oled väga rikas? Ei, poeg ostis mulle maja. Aa, sul on siis väga
hea poeg, kas ta elab koos sinuga? Ei, poeg elab Pretorias. Jaa meil on ka väga
hea poeg, aga saab ainult jõulude ajal külas käia, sest elab Austraalias... Ja
enne kui ma arugi sain, teadsin ma ühe Lõuna-Aafrika naise ja Kanada onu suguvõsast
ja elust rohkem kui ehk mõne enda Eesti sõbra omast.
Mulle bussiga sõitmine siin meeldib :)
Oi kui super lugemine! Taitsa monuga nautisin ja monda kohta kohe lugesin paar korda. Samas tekkis huvitav m:ote, et ei tea kas Andaluusi kultuuris karjutakse ka selleparast et viisakas olla ja n:aidata et midagi ei ole varjata. Ja samas kultuuride ja tavadega edasi m:oeldes... et pohjamaad naiteks ei pea kardinatest suurt midagi, sest midagi ei ole ju koduses elus varjata. No.. sama ka Belgias ja Hollandis... Kokkuvottes, kultuuride erinevus kui p:ev ning :o:o! :-) mis ongi vahva :-)! V:aga lahe lugemine, nagu alati, igastahes! Tervitusi teile!
VastaKustutaAitäh, Kaja!
KustutaNeed väikesed bussid ehk kohalikus slängis "taxi bussid" annavad signaali selleks, et reisijaid ligi meelitada ja endale tähelepanu tõmmata. Ma ka esimesed paar aastat peale LAVi kolimist pidavalt analyysisin, mida kuradit ma jälle valesti tegin, kuni yks tuttav kohalik selle pideva signaalitamise põhjuse lahti seletas. Peale seda ignoreerin neid tuima rahuga, kuid pikivahe nende suhtes on ülioluline nende kohutava sõidustiili ja kohati ikka täiesti julmade manöövrite tõttu.
VastaKustuta